Filozofia sztuki chińskiej
Autor: Dariusz Klejnowski-Różycki
Wydawcy: Śląska Szkoła Ikonograficzna oraz Stowarzyszenie Sinicum im. Michała Boyma SJ
Warszawa-Zabrze 2015.
U podstaw sztuki chińskiej – jak i sztuki każdej cywilizacji – istnieje określona filozofia, odpowiadająca na pytania czym jest świat i kim jest człowiek, jakie prawa nimi rządzą, co jest godne, a co nie, poszukiwania i walki. W dawnych Chinach najlepszymi artystami byli urzędnicy, a ktoś, kto brzydko pisał znaki, nie był człowiekiem godnym zaufania. Elegancja – odmienna od europejskiego piękna – była wpisana w istotę cywilizacji, a energie duchowe qi musiały przenikać każde dzieło: doskonałą muzykę, architekturę, a nawet sztuki walki. Prawdziwy artysta wiedział na czym polega pustka, a sugestywność wypowiedzi chińskich znaków przypominać miała odbiorcy o tym, że czasem ważniejsze jest to, co w dziele nie zostało wypowiedziane wprost, niż to, co zostało wyrażone. Kaligrafia bambusa i śliwy to coś więcej niż namalowany bambus i śliwa: jest to kosmos, którego Europejczycy mogą nie zobaczyć…
O tym, co wyrażają Chińczycy tworząc swoje dzieła sztuki i kultury, z a czego zazwyczaj Europejczycy nie zdają sobie sprawy, jest ta książka.
Książkę w wersji elektroniczne (PDF) można pobrać TUTAJ.